Zelfkritiek

Iedereen heeft wel eens kritiek op zichzelf en meestal meer dan je lief is! Hoe vaak vergelijk jij jezelf met anderen? Hoe vaak oordeel je over jezelf of veroordeel je jezelf? Wanneer jaag je jezelf op? Stel je hoge eisen? Of rem je jezelf af?

Te vaak waarschijnlijk.
Dit alles kan ten koste gaan van je energie, je motivatie, je creativiteit en je gevoel van vrijheid en ontspanning. Al met al hou je er een geen goed gevoel over jezelf aan over. Het kan namelijk altijd meer, beter, sneller of mooier. Zelfs al werk je keihard en ben je aan het eind van de dag helemaal op, toch ben je nooit helemaal tevreden. Misschien omdat je het gevoel hebt dat er meer in je zit dan wat eruit komt. Of omdat je hebt geleerd om onrealistisch hoge eisen te stellen. Of misschien geloof je wel dat het betere resultaten oplevert wanneer je streng bent voor jezelf. Kritiek hebben op jezelf is heel makkelijk. Maar de vraag is of het realistisch is en functioneel? Vaak belemmert het je alleen maar om een goed gevoel over jezelf te hebben en te houden.

Stemmetje

Ken je dat stemmetje in je achterhoofd die genadeloos commentaar levert bij alles wat je doet?

“Wat ben je toch weer onhandig! Sukkel!”
“Ben je nou nog steeds niet klaar? Wat ben je toch sloom!”
“Zit je weer te niksen? Wanneer doe je eens iets nuttigs?”
“Die broek staat voor geen meter, je lijkt wel een walrus!”

We kunnen meedogenloos hard en kritisch zijn tegen onszelf. Vraag je maar eens af, wanneer je dat stemmetje weer eens hoort in je achterhoofd, of je dit ook op die manier tegen een goede vriendin zou zeggen. Vermoedelijk zou zij die toon niet echt kunnen waarderen. En waarschijnlijk haal jij het niet in je hoofd om zo tegen haar te praten. Waarom dan wel tegen jezelf?

Zelfcompassie versus zelfmedelijden

Iedereen heeft zijn eigen leerpunten, worstelingen en tegenslagen. Niemand is perfect. Wanneer je jezelf kunt zien als een mens die fouten mag maken, die soms zwak is en faalt en wanneer je dat kunt accepteren, dan sta je in je kracht. Dat is zelfcompassie.
Niet te verwarren met zelfmedelijden, waarbij je zwelgt in je eigen onkunde, machteloosheid of ellende, zonder oog te hebben voor je omgeving.
Zelfcompassie is jezelf behandelen zoals je een goede vriendin behandelt. Met mildheid, geduld en begrip wanneer het even moeilijk is, of wanneer je een fout hebt gemaakt. Zelfcompassie is constructief en je bouwt ermee aan een goede sterke relatie met jezelf, zodat je succesvol en gelukkig kunt zijn.

Trots als een pauw

Het kan geen kwaad om wat vaker trots op jezelf te zijn. Dat mag best. Het is zo makkelijk om je tekortkomingen te zien. Ga nu de uitdaging eens aan om te zien wat je allemaal wél goed doet en al kunt. Dat is zo veel meer motiverend.
Bedenk elke avond wanneer je in bed ligt wat je successen waren van deze dag, minimaal 10! Wees niet bescheiden, ook kleine succesjes tellen mee. En geef jezelf complimenten voor al die successen die je hebt behaald.

Jeukwoord

Sommige mensen krijgen al jeuk bij het woord, maar ik gooi ‘m er toch in omdat het zo’n belangrijk onderdeel is: dankbaarheid. Er zijn ontelbaar veel dingen waar je dankbaar voor kunt zijn. Ga maar eens na. Maak een lijst van alles waar je dankbaar voor bent.

Dat wat je aandacht geeft, groeit. Als je je concentreert op alles wat je niet kunt of niet hebt, bestaat jouw wereld uit tekortkomingen. Als je kunt zien wat je allemaal wel hebt en dankbaar bent, dan voed je dat deel van jezelf. Dan groeit je gevoel van tevredenheid, ziet de wereld er een stuk vrolijker uit en smelt dat felle stemmetje in je achterhoofd om tot een behulpzame vriend(in).

 

“Be thankful, dream big and never give up”.