Als je een willekeurig persoon op straat zou vragen waardoor hij/zij de meeste stress ervaart, krijg je waarschijnlijk als antwoord dat dit werk is, de financiële situatie of een druk gezin. De kans dat diegene zou zeggen dat zijn/haar eigen denken het meeste stress veroorzaakt is vrij klein.

Wat is stress?
Stress kan positief zijn en je een push geven om iets gedaan te krijgen, maar als het je teveel spanning geeft, waar je fysiek of mentaal onder lijdt, is het niet meer positief en ook niet gezond. Er zijn vele definities van stress. Ik voel het meeste bij deze omschrijving: Stress is een teveel aan spanning wat zich mentaal en/of fysiek heeft opgebouwd en tot uiting komt. Stress heeft 2 dingen nodig om te ontstaan: een externe aanleiding en de prikkel bij jou zelf die ervoor zorgt dat je die aanleiding als stress gevend ervaart.
Je kunt dus ook zeggen dat jouw houding, mening en overtuiging ten opzichte van een bepaalde gebeurtenis of situatie bepaalt hoeveel stress je voelt.

Hmmm interessant
Automatisch geven wij externe factoren “de schuld” van de stress die we ervaren, maar je eigen gedachten hebben veel meer invloed dan je denkt. Haha, ja leuk Esteriek! Denk je nu misschien? Als het zo makkelijk was dan had ik natuurlijk geen stress. Maar vaak blijken je gedachten te zijn als een eigenwijs kind die je consequent, geduldig en liefdevol moet toespreken.

Wil jij je minder gestrest voelen?
Wordt dirigent in je eigen denken en houd je gedachten in bedwang. Vaak zijn gedachten die stress veroorzaken helemaal niet reëel, uit verband getrokken of een beetje krom. Dat zijn gewoon denkfouten en daar hebben we allemaal wel eens last van. Gelukkig kun je deze corrigeren.

Maak jij wel eens een van deze 7 denkfouten?

  1. Ik heb een heel zwaar leven (mug = olifant)
    Zoals door Brigitte Kaandorp treffend uitgebeeld en verwoord in hieronder gelinkt lied:

We voelen ons allemaal wel eens zielig (en soms zijn we dat natuurlijk ook), maar door van een ongemakje een ramp te maken, verhogen we ons eigen stressniveau. Onnodig, toch? Blijf alert op deze denkfout en stel jezelf de vraag hoe erg de situatie nu echt is. Zal jij je dit nog herinneren over vijf jaar?  Of over vijf maanden/dagen of zelfs maar over vijf uur?

  1. Beren op de weg
    Soms zijn we heel goed in het bedenken van wat er allemaal eventueel mis zou kunnen gaan. Wat als ik mijn huis niet verkocht krijg!? Wat als het vliegtuig motorproblemen krijgt?! Wat als…..?
    Er is een groot verschil tussen ergens rekening mee houden en bij voorbaat stress hebben over iets dat nog niet is gebeurd. En hoogstwaarschijnlijk niet zal gebeuren. Je kent zelf misschien wel de voorbeelden van de zichzelf waarmakende voorspelling (self fulfilling prophecy)? De zichzelf waarmakende voorspelling is in aanvang een foute definitie van de situatie die een nieuw gedrag oproept, waardoor de oorspronkelijke foute kijk waarheid wordt (wikipedia).
    Anticiperen is goed en het zal ook vast helpen om bepaalde problemen te voorkomen, maar laat het je niet beperken in het genieten van het moment.

Uit Omdenken: “Beer op de weg? Give him a hug!”

  1. Zwart/Wit denken
    “Niemand vindt Facebook toch nog leuk?”
    “Zie je nou wel, alle Amerikanen zijn gek!”
    “Jij komt ook nooit op tijd!”
    “Ik moet ook altijd alles zelf doen!”

    Er zit misschien een kern van waarheid in de uitspraak, maar door deze alles-of-niets benadering van het leven kunnen we onnodig veel stress bij onszelf oproepen. Wees alert op alles-of-niets woordgebruik en vraag je af of het echt zo is. Relativeren is het toverwoord. Bespaar jezelf een hoop stress en zie alle mooie kleuren waar de wereld uit bestaat.
  2. Slechte detective spelen
    Ze heeft me niet uitgenodigd voor haar verjaardag, ze heeft duidelijk een hekel aan me!”
    “Wat kijkt die man verwaand uit zijn ogen, hij heeft een ego zo groot als het Empire State Building”

    “Dat is een lelijk hoestje wat je daar hebt, je bent vast ongeneeslijk ziek!”
    Conclusies trekken uit beperkte informatie is vaak overhaast en kan veel te kort door de bocht zijn. Het hoeft helemaal niet waar te zijn. Soms heb je gewoon niet genoeg informatie om zeker te kunnen zijn van een bepaalde stelling. Vraag je dan ook af of het sluitend bewijsmateriaal is, waar jij je uitspraak op baseert.
  3. Je eigen verwachtingen niet managen
    Wanneer je hoge verwachtingen hebt van iemand of van een bepaalde gebeurtenis die uiteindelijk niet uitkomen, kan de teleurstelling daarover jou heel veel stress opleveren. We hebben allemaal (zwart/wit gedachte?) wel eens last van bepaalde verwachtingen van hoe de wereld in elkaar zou moeten zitten. Helaas komen die niet altijd uit.

Nog sterker dan verwachtingen zijn eisen. Vaak stellen we bepaalde eisen aan onszelf en/of de buitenwereld.
Ik moet er altijd goed uitzien: leuke kleding en mooie make-up. Anders kan ik echt niet over straat!”
“Ondanks dat ik helemaal geen zin heb in dat etentje mag ik die uitnodiging niet weigeren hoor, dat kan ik niet maken!”

Moeten en niet-mogen liggen onverbiddelijk op de loer. En wat zijn ze streng zeg, YUGH! Geen verwachtingen en eisen hebben is misschien niet haalbaar, maar doe af en toe even de reality-check. Is dit reëel? Ben ik nu lief voor mezelf?

  1. Projecteren
    Ik zie gewoon dat je ontzettend aan vakantie toe bent, je kijkt zo vermoeid”
    Hmmm, vraag je eens af hoe sterk je zelf aan vakantie toe bent. We zien in de ander onze eigen beleving.
    “Je kunt me toch wel even wegbrengen? Dat zou ik ook voor jou doen!”
    Jouw normen en waarden komen niet per sé overeen met die van anderen.

Again the reality-check. Komt zeer goed van pas.

  1. Alles geloven wat je denkt
    Onze overtuigingen bepalen hoe we naar de wereld kijken en hoe we denken over bepaalde gebeurtenissen en situaties. Ze bepalen onze werkelijkheid. Vanaf onze vroege jeugd ontstaan er door eigen ervaringen of sterke invloed van belangrijke mensen in ons leven allerlei overtuigingen. Over geld, relaties, werken, gezondheid, voeding, enzovoort. Ook over onszelf.
    Sommige overtuigingen zijn helpend en stimuleren ons in positieve gedachten en gedrag. Andere overtuigingen belemmeren ons juist in onze vrijheid en geluk en veroorzaken spanning. En dat wil je niet.

Daag jouw negatieve gedachten eens uit! Geïnspireerd door Byron Katie:

  • Is het echt waar?
  • Hoe reageer ik wanneer ik deze gedachte geloof?
  • Helpt deze gedachte mij om mijn doel te bereiken?
  • Hoe zou het zijn zonder deze gedachte?

“Alles wat we zijn is het resultaat van wat we dachten” ~ Boeddha

Zoals je ziet zijn er gelukkig veel dingen die je kunt doen om jezelf te behoeden voor deze denkfouten en de stress die daaruit voortkomt. Blijf alert op je gedachten. Vaak kun je jezelf uit de stress praten.